Vi på Linsen vill att det ska kännas tryggt att handla glasögon och kontaktlinser hos oss! Därför lovar vi lite mer än konsumentköplagen.

Nöjd kund garanti Glasögon

För oss är det viktigt att du är nöjd med dina nya glasögon. Vi ansvarar för att dina glasögon fungerar som de ska. Om det skulle vara så att dina glasögon inte fungerar tillfredsställande, kontakta oss inom tre månader från beräknat leveransdatum så lovar vi att rätta till problemet. Det kan ta ett par veckor, ibland upp till en månad, att vänja sig vid styrkorna i dina nya glasögon. Om de inte fungerar som de ska, är det oftast så att det bara krävs en justering. Misstänker du detta så kom in till oss på Linsen så hjälper vi dig mer än gärna.
Behöver dina glasögon servas? Du är alltid välkommen in till oss på Linsen om dina glasögon sitter snett eller löst, eller om du tappat en skruv eller nässadel.

Progressivgaranti*

För att du ska slippa ta av och på glasögon hela tiden finns det progressiva glas. I progressiva glas har du en osynlig steglös styrkeförändring från långt till nära håll så du kan se klart på alla avstånd utan att byta mellan olika bågar. På grund av denna steglösa styrkeförändring i glaset krävs det lite mer tillvänjning när du skaffar dina första progressiva glasögon. Ju bättre glas och ju tidigare du skaffar progressiva, desto lättare är invänjningen. Det är väldigt viktigt att progressiva glasögon sitter rätt. Om de inte fungerar som de ska är det oftast så att det bara krävs en justering. Misstänker du detta; kom in till oss på Linsen så hjälper vi dig mer än gärna.
Om du nu mot all förmodan inte vänjer dig vid dina nya progressiva glas lämnar vi en utökad progressivgaranti* och byter till en annan typ av glas alternativt två par glasögon. Kostnad för ytterligare en båge kan då tillkomma.

*Progressivgarantin gäller inte för paketpris och basglas.

Tips till dig som köpt dina första progressiva glasögon

När du ska lära dig hitta i dina nya progressiva glas är det några saker du kan tänka på. När du läser, följ inte raderna med ögonen utan vrid istället försiktigt på huvudet. När du däremot växlar blicken mellan avstånd och nära flyttar du blicken i glaset. Då vanliga progressiva glasögon ska täcka in allt från oändligt avstånd till nära håll är de inte optimala för mer specifika synkrav såsom terminalarbete eller läsning under längre perioder. Du kan därför behöva ha ett par separata glasögon för bildskärm och/eller läsning, framförallt när du ligger ner och läser.

Produktgaranti på glasögon och solglasögon

På alla våra glasögon och solglasögon lämnar vi två års produktgaranti mot material- och tillverkningsfel. För de allra flesta ytbehandlingarna lämnar vi tre års produkt- och funktionsgaranti mot krackeleringar. Produktgarantin gäller dock inte skador som uppkommit genom normalt slitage eller oaktsam behandling. Dina glasögon behöver omsorg så var noga med att ta hand om dem, lägga dem i fodralet när du inte använder dem samt följa skötselråden som följer med.
Om det skulle vara något fabrikationsfel på varan du köpt hos Linsen så kontakta oss inom skälig tid så vi har en chans att hjälpa dig rätta till problemet. Skälig tid anses vara inom två månader. Kom ihåg att alltid spara den felaktiga varan samt förpackningen.

Reklamation

Om det skulle vara något fel på varan du köpt hos Linsen så kontakta oss inom skälig tid så vi har en chans att hjälpa dig rätta till problemet. Skälig tid anses vara inom 2 månader. Kom ihåg att alltid spara den felaktiga varan samt förpackningen.

Inget öppet köp på individanpassade varor

Glasögon och kontaktlinser anses vara specialtillverkade för just dig och kan därför inte lämnas tillbaka på samma sätt som t.ex. en tröja. Du har rätt att avbeställa en vara du ännu inte fått levererad enligt konsumentköplagen, men om det medfört kostnader för oss så är du skyldig att täcka dem då varan är obrukbar för någon annan. Undantag gäller dock många kontaktlinser förutom specialtillverkade/individanpassade kontaktlinser.

Nöjd kund garanti på kontaktlinser i 30 dagar

Om du mot all förmodan inte trivs i dina kontaktlinser som tillpassats av oss eller vill byta till annan sort så byter vi ut dem inom 30 dagar från när ordinationen är gjord alternativt beräknat leveransdatum om du inte får dina linser på en gång.

Kostnadsfria akutbesök/återbesök i ett år!

Får du besvär eller komplikationer med ditt linsbärande kan du känna dig trygg när du är kund hos Linsen. I kontaktlinsundersökningen ingår kostnadsfria akutbesök samt återbesök på den senaste ordinationen i ett år. Om din syn skulle ändras och en helt ny tillpassning behöver göras när det gått mer än 9 månader så debiteras en ny kontaktlinsundersökning.